Monday, May 31, 2010

قررت

النهاردة عيد ميلادى وقررت ان اكون ايجابية لأول مرة فى حياتى لن أكتفى بالضيق من اللى يقوللى" كل سنة وانتى طيبة" ولن احاول ان اخفى امتعاضى من اللى يقوللى"مش هنقولك كل سنة وانتى طيبة عشان عارفين انك مش بتحبى اليوم دة" بل قررت ان اتخلى عن خوفى وقلقى من اشياء عديدة ارقتنى لسنوات عديدة:


• أن أتخلص من الميزان القابع تحت سريرى وأن أتوقف عن مراقبة وزنى بشكل يومى
• أن أشترى موبايل جديد والتخلص من القديم لكى أكسر تعلقى الشديد بالأشياء

• التخلص من كل الاشخاص الذين يمنحوننى مشاعر سلبية ويؤثرون على انتباهى

• أن اعود لشرب النسكافية مرة اخرى لأنة ببساطة بيظبط ايقاع يومى ولتذهب فكرة القلق بشأن الكافيين وتأثيرة السلبى على الجسم للجحيم

• أن أوصل حمزة لتدريب السباحة وأتركة بدون مراقبة منى

• أن اتخلص من توترى الشديد قبل خروجى من البيت بسبب خوفى من نسيان حبوب الصداع خوفا من ان تهاجمنى نوبة صداع نصفى فى الشارع(ما تهاجمنى واية المشكلة ما أقاوم الصداع)

• أن لا أغير قناعاتى وأشكك فى حدسى وأن لا أتجاهل حسابات العقل والمنطق التى نادرا ما اعطتنى نتائج خاطئة

• أن لا أضع كريم حماية ضد الشمس لانة شكلة على وشى بيضايقنى حتى ولو منحنى حماية مؤقتة من الشمس

• أن ازور قبر ابى الذى لم أذهب الية سوى مرة واحدة منذ رحيلة البعيد وأحقق حلمى بالجلوس أمام القبر وأن احكى لة ببساطة عما حدث لى منذ رحيلة

• أن اذوق طعم الملوخية

• أن اتوقف عن البحث عن مصحفى القديم وأكف عن التأكيد لنفسى "اكيد هلاقية هنا" واشترى واحد زية بالضبط وخلاص

• بأن ابقى الأشخاص الغير ضروريين على مسافة بعيدة عن حياتى

• أن أعمل بكل جد وأخلا ص ان اكون شخصية هايفة لان للهيافة شأن-لو تعلمون عظيم-



28 comments:

  1. موافقاكى على كل قراراتك
    الا قرار واحد
    ممنوع ترك حمزة لوحده دون مراقبة
    عينك على ابنك دائما

    سلام
    اختك خيخة
    وكل سنة وانتى طيبة برضه

    ReplyDelete
  2. حبيبتى خيخة
    طلباتك أوامر يا ست الكل هاخلى عينى على حمزة وان كنت بينى وبينك يعنى بق على الفاضى فيما يخص حمزة بس انا هتلكك واقول انا كنت ناوية بس هم اللى منعونى
    نورتينى وبوسة كبييييرة لابنك
    سارة

    ReplyDelete
  3. كل سنة وانتى طيبة يا حبيبتى
    نعرفى حسيت ان انا اللى بكتب غالبية الكلام ده من اول احساسك بيوم عيد ميلادك وتعلقك بالاشياء بس انا معنديش الجرأة لسه انى اشترى موبايل جديد واتنازل عن موبايلى القديم

    تذوقت الملوخية ورأييى لم يتغير فيها:)

    لسه بدور على مصحفى الصغير بس معنديش نية اجيب غيره لانى مقتنعة انى اكيد هلاقيه

    موضوع الهيافة ده بحاول بس مش عارفة:)

    ومتهيـألى لو كان عندى ابن ماكنتش هعرف اسيبه لوحده:)

    عجبنى تقييمك لذاتك يوم عيد ميلادك

    ReplyDelete
  4. اهم حاجه انا عرفت احنا شبه بعض ليه
    انا عيد ميلادى بعدك بيوم يا ستنا
    كل سنه و انتى طيبه
    انا معاكلى فى كل اللى قولتيه
    لازم تتغيرى
    بس لازم التغيير ده يبقى عن اقتناع
    مش عشان ترضى اللى حواليكى

    ReplyDelete
  5. عزيزتى موناليزا
    مبسوطة جدا من تشابة افكارنا بس السؤال بأة تفتكرى انا هأقدر أنفذ القرارات دى ولا لأ؟
    ادعيلى لان فعلا معظم الحاجات دى بتأثر سلبا عليا متشكرة لتعليقك وزيارتك
    تحياتى وقبلاتى

    ReplyDelete
  6. عزيزتى الدكتورة علا
    مش معقول احنا الاتنين جوزااااااااااء واللة ليا عظيم الشرف كل سنة وانتى طيبة ومنتظرة قراراتك للسنة الجديدة
    نورتينى ووحشتينى واللة
    تحياتى وقبلاتى

    ReplyDelete
  7. اولا حمدالله علي السلامة... طولتي لبغيبة كده ليه؟؟
    ثانيا.. كل سنة وانتي طيبة وبخير...
    ثالثا... برافو عليكي في كل قرارتك...
    رابعا... انا متضايق جدا .. لأني كنت كتبت تعليق اول منزلتي البوست بس النت عملها معايا وملحقتش ابعته...

    خامسا.. سلاماتي وتحياتي لبنت بلدي الغالية...

    ReplyDelete
  8. كل سنه وانتى طيبة يا قمر
    وبرافو عليكى انك فكرتى فى حاجة جديدة تبدئى بيها سنه ان شاء الله تكون سنه خير عليكى

    ReplyDelete
  9. كل سنه و انتى طيبه و حلو اوى ان البلوجر كله جوزاء
    احسن ناس و سمعنى طلقتين نار يا ولد
    الحلو كمان انك فكرتى شكل حياتك و قيمتيها بالطريقه اللى انتى شايفه انها تريحك
    و لو مش ريحتك دورى على حلول اخرى لراحتك
    العمر بنعيشه مره واحده مش مرتين

    ReplyDelete
  10. عزيزى ابو على
    اولا وانت طيب
    ثانيا الغيبة طولت غصب عنى واللة انا جوزائية اصيلة مأصلة مودى بيتحكم فيا بس بحاول واللة أروض نفسى
    ثالثا مفيش داعى للضيق يا فندم تعليقك بيفرحنى فى اى وقت
    سلامى ليك من ارض الوطن

    ReplyDelete
  11. الجواز وسنينة
    ثوانى بس ...ايوة كدة تمام سيادتك عندى على الريدر
    ندخل ف الجد جمهورية الجوزاء المتحدة اجدع واحسن ناس بشهادة الكل ومن غير غرور شرفتينى يا قمر ومتشكرة على الزيارة والتعليق
    تحياتى وقبلاتى

    ReplyDelete
  12. عزيزتى سهر
    متشكرة يا حبيبتى على الدعوة الحلوة دى ربنا يجعل السنة دى احلى للكل نورتينى وشرفتينى واستنى منى زيارات كتيييييير
    تحياتى وقبلاتى

    ReplyDelete
  13. كل سنة وانتي طيبة
    وكويس انك عارفة انتي عايزة ايه :)

    انا اول مرة ازور مدونتك بس استمتعت بيها جدا

    ReplyDelete
  14. يا الوناتك
    وانتى طيبة يا قمر انا فعلا عارفة انا عاوزة اية بس ياترى يا هلترى هأقدر أنفذة ؟؟هو دا السؤال
    ما علينا سيادتك شرفتى المدونة بالزيارة والتعليق بس خلى بالك اللى بيزورنى مينفعشى يخلع تانى
    فى انتظار زيارات تانية وتواصل مستمر
    تحياتى

    ReplyDelete
  15. حبيبة قلبي سارة
    كل سنة وانتى طيبة
    وعقبال 250 سنة
    انا عارفه انى وحشة ومتأخرة عليكى بس انا لسا عارفه حالا والله

    حلوة اوى قائمة التغييرات دى
    وكنت عارفه انك ابدا مش هاتقدري تسيبى حمزة لوحده في تمرين السباحة حتى لو قلتى كدا

    ياريت مش تغيبي كتير تانى

    مع انى عارفه انى مقصرة جدا معاكى


    سنة سعيدة عليكى يااااااااارب ياقمر
    ويارب دايما مبسوطة وسعيدة انتى وحمزة

    ReplyDelete
  16. حبيبتى ريم
    وانتى طيبة يا قمر وانتى واللة مش مقصرة ولا حاجة بالعكس انا اللى وحشة ومش بسأل ...بس سيبك انتى انتى فهمتينى بسرعة بالنسبة لحمزةوعرفتى انى عيلة
    المهم انتى عاملة اية واخبارك اية يارب تكون كل الامور تمام
    ربنا يخليكى ليا ويسعدك بوسااااات كتيرة
    سارة

    ReplyDelete
  17. انتى عارفه انا زيك
    مش بحب كلمه كل سنه وانتى طيبه
    بحس انهم المفروض يعزونى لانى بخسر سنه من عمرى
    انا بخاف اوى العمر يجرى
    بخاف من بكره
    نفسى افضل صغيره دايما\
    تحياتى

    ReplyDelete
  18. عزيزتى الشوكة الناعمة
    العمر كدة كدة بيجرى المهم انك تستمتعى بكل مرحلة ف حياتك والسنة اللى بتعدى من عمرنا زى ما بنخسرها برضة بتضيف لينا كتيررر نورتينى
    تحياتى وقبلاتى

    ReplyDelete
  19. ده واضح اني جاية متأخرة خالص
    كل سنة وانتي طيبة يا حبيبة قلبي
    وربنا يخليكي لحمزة
    طبعا وحشاني جدا
    بس انا ماما ذات ثانوية عامية
    عاااااااااااااااااااااااااااا
    شكرا لسؤالك الدائم عليا
    دايما سباقة بكل خير

    تحياتي وبوسة لحمزة وربنا يهني ايامك باللي يفرح قلبك

    ReplyDelete
  20. يا حبيبتى يا دكتورة واللة الفرحة مش سيعانى لما شوفت الكومنت بتاعك ربنا يخليكى ويقويكى وتفرحى بالنتيجة الحلوة باذن اللة
    تحياتى وقبلاتى انا وحموزة

    ReplyDelete
  21. أولا :كل سنة وإنت طيبة
    ثانيا: هو إزاى حضرتك برج الجدى؟؟؟؟
    ثالثا : إن شاء الله تحققى كل اللى فى نفسك

    ReplyDelete
  22. كل سنة وانتى طيبة يا قمر
    ربنا يفرحك بابنك ويقدرك على تربيته وتشوفيه بإذن الله أفضل مما تتمنى

    ReplyDelete
  23. حاجات جوايا
    اهلا وسهلا بالقمر وانتى طيبة ومتشكرة على الدعوة الحلوة وربنا يباركلك انتى كمان ف ابنك ...صحيح هو اسمة اية؟
    شرفتينى ونورتينى يا قمر

    ReplyDelete
  24. عزيزى ابو حميد
    وحضرتك طيب بس انا مش جدى انا ومع خالص الالم والاسف ج و ز اء
    حيث لا ينفع الندم
    نورت المدونة يا فندم

    ReplyDelete
  25. تسلميلى حبيتى متحرمش منك
    اسمه محمد .. والشهرة دودو ههههههه

    عجبنى اوى على فكرة بوست مجلس الاباء
    ده ان دل على شئ يدل على ان الاباء عقولهم مش مع الولاد خالص وبيهتموا بحاجات غريبة وغير مؤثرة فى تنمية مهارات وقدرات ابنائهم
    يا بنتى ما يجيبها الا ستاتها هههههههه

    سلامى لحمزة وكل سنة وانتى طيبة يا جميلة مرة تانية

    ReplyDelete
  26. حاجات جوايا
    عاشت الأسامى يا ام محمد ربنا يبارك فية وف اسمة
    طبعا يا بنتى ما يجيبها الا ستاتها انتى كان عندك شك ف كدة؟؟
    تحياتى وقبلاتى

    ReplyDelete
  27. ثقافة الهزيمة .. حلوة يا بلدى

    فى كتاب داخل مصر"Inside Egypt": أرض الفراعنة على شفا الثورة الذى صدر عام 2008 يقول كاتبه الصحفي الأنجليزي جون برادلي عن مستقبل مصر أنه على رغم من بعض النجاحات الاقتصادية ألا أن توزيعها تم على من أرتبطوا بالنظام فقط دون أن يصل ذلك لباقي الشعب مما أدى"زيادة الحنق" بين المصريين. ويشير الكاتب إلى رؤيته في زياراته المتكررة لمصر كيف مثلا أن عدة ملايين من الثروة المصرية تنفق لأنشاء المصارف وتقديم المياه للقرى السياحية والفنادق الفاخرة التي يستخدمها السياح الأجانب والأغنياء المصريون فقط "في حين يموت الألاف المصريين كل عام نتيجة تلوث المياه التي تصل لهم"...

    باقى المقال ضمن مقالات ثقافة الهزيمة بالرابط التالى www.ouregypt.us

    و لايفوتك زيارة صفحة من الشرق و الغرب فى نفس الرابط و به الكثير من المقالات الجيدة.

    ReplyDelete
  28. Anonymous
    ولو انى مش فاهمة اية علاقة دة بالبوست بس ارجع لمقولة احد الاصدقاء الاعزاء من امتى اى حاجة ليها علاقة باى حاجة وهو محق تماما فى ذلك
    نورت المدونة وان كنت لا أحب سياسة التخفى دى

    ReplyDelete